-
W zakresie zwalczania przestępczości ekonomicznej.
Liczba ujawnień w toku przeprowadzonych kontroli:
- papierosy: 4,
- tytoń: 191,
- susz tytoniowy: 7,
- narkotyki: 9,
- własności intelektualne: 10,
- odpady: 1,
- hazard (automaty):7,
- kradzieży przedmiotów: 1,
- SENT: 4,
- kontenerów w procedurze 4200: 2.
Liczba:
- nałożonych mandatów karnych: 35,
- sporządzonych protokołów w transporcie drogowym: 30,
- doprowadzeni osób zatrzymanych: 77,
- realizacji i konwoi na terenie całego kraju: 286.
-
W zakresie kontroli rynku.
Liczba ujawnień w toku kontroli:
- papierosy bez banderol: 4,
- tytoń bez banderol: 8,
- wyroby spirytusowe bez kontroli: 2,
- nieprawidłowości dotyczące oznaczania wyrobów znakami akcyzy: papierosy oznaczone banderolami które utraciły ważność: 21 ujawnień, tytoń oznaczony banderolami które utraciły ważność: 5 ujawnień, płyn do papierosów elektronicznych bez banderol: 679 opakowań
(w wyniku tych nieprawidłowości wystawiono 23 mandaty karne),
- nieprawidłowości dotyczące infrastruktury w obrocie paliwami: 27,
- ON niewiadomego pochodzenia: 1,
- użycie oleju opałowego do napędu pojazdu silnikowego: 1,:
- napełnienie butli gazem bez urzędowego sprawdzenia – 1 przypadek.
Liczba:
- wystawionych mandatów w zakresie nieprawidłowości dotyczącej rejestrowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych i ewidencji: 316,
- przeprowadzonych działań w zakresie kontroli nielegalnego urządzania gier na automatach: 31.
Nadzorowanie działalność podmiotów:
- prowadzących produkcję:
- alkoholu etylowego: 5 składów podatkowych (gorzelnie),
- napojów alkoholowych: 1 skład podatkowy, wytwórnia wódek – kontrola stała,
- wina, piwa i nalewek poza składem podatkowym: 47 podmiotów,
- piwa w składzie podatkowym: 3 składy podatkowe,
- gazu płynnego: 7 składów podatkowych,
- płynu do e-papierosów – 1 skład podatkowy;
- dokonujących magazynowania i obrotu:
- produktami rafinacji ropy naftowej: 5 składów podatkowych – bazy paliw;
- zarejestrowanych odbiorców:
- napojów alkoholowych: 9 podmiotów,
- wyrobów ropopochodnych: 2 podmioty;
- podmiotów pośredniczących:
- dostarczających podmiotom zużywającym produkty rafinacji ropy naftowej: 4 podmioty;
- kopalnia ropy naftowej: 1 podmiot;
- zużywających alkohol etylowy: 9 podmiotów;
- kasyno gry: 1 podmiot;
- salony gier na automatach: 28 salonów.
3. W zakresie kontroli SENT.
Liczba kontroli SENT drogowych i kolejowych: 94674, w tym:
- wyroby energetyczne: 4898,
- alkohol: 643,
- oleje roślinne – 1933,
- susz tytoniowy - 201 ( w tym 1 nielegalny transport bez zgłoszenia w systemie SENT),
- pusty przewóz – 421,
- inne towary – 5548,
- odpady – 287 (w tym 15 nielegalnych transgraniczne przemieszczenia),
- kontrola w ruchu kolejowym – 77,
- pozostałe kontrole: 80666 (bez rejestracji w systemie kontrola).
Liczba wystawionych mandatów: 168.
Zastosowane środki ograniczające możliwość wystąpienia ryzyka związanego z realizowanym przewozem towarów, w tym:
- liczba nałożonych zamknięć urzędowych na kontrolowany transport: 2,
- liczba pobranych próbek towaru, w celu ustalenia tożsamości towaru: 20.
Liczba kontroli w zakresie czasu pracy kierowców: 11, w tym 1 kontrola wynikowa, gdzie stwierdzono 7 naruszeń.
W ramach prowadzonej akcji „SIEĆ" dotyczącej kontroli i rodzaju paliwa w zbiorniku pojazdu pobrano i skontrolowano 21 próbek.
W ramach operacji pod hasłem „LAWETA" skontrolowano 45 pojazdów przywożonych z zagranicy na lawetach.
Ponadto zatrzymano 60 dowodów rejestracyjnych pojazdów ciężarowych w związku z brakiem aktualnych badań technicznych.
Zakres wspólnych działań z innymi służbami:
- wspólne patrole kontrolne z lokalną Policją ukierunkowane na pomiar prędkości oraz kontrolę towarów podlegających ustawie o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu olejami opałowymi,
- wspólne akcje kontrolne z Policją, Inspekcją Transportu Drogowego, Strażą Graniczną i Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska w ramach kontroli transgranicznego przemieszczania odpadów.
4. W zakresie kontroli celno-skarbowych, postępowań podatkowych i postępowań kontrolnych.
Liczba zakończonych:
- postępowań kontrolnych: 1 (ostatnie z wszczętych przed dniem 01.03.2017 r. na podstawie przepisów ustawy o kontroli skarbowej),
- kontroli celno-skarbowych: 106, w tym: 105 w zakresie przestrzegania przepisów prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa i 1 w zakresie wywiązywania się z obowiązków wynikających z ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
- postępowań podatkowych: 54, w tym: 49 z przekształcenia kontroli celno-skarbowych i 5 przekazanych z innych komórek Urzędu oraz z urzędu skarbowego,
- postępowań podatkowych II instancyjne wynikających z wpływających odwołani od decyzji I instancji: 34.
STIR
W efekcie działań LUCS zastosowano blokady środków pieniężnych na 54 rachunkach posiadanych przez 13 podmiotów. Wobec podmiotów wszczęto kontrole celno-skarbowe oraz postępowania przygotowawcze prowadzone pod nadzorem prokuratury. Blokady były realizowane we współpracy z Ministerstwem Finansów.
5. W zakresie pozostałego orzecznictwa w I Instancji.
Liczba spraw w ramach organu I Instancji w 2021 r.: 22911.
Liczba załatwionych spraw w 2021 r. w drodze decyzji administracyjnej, postanowień, postanowień i w innym trybie: 22652.
Wyszczególnienie:
- przeznaczenia celne:
- liczba spraw - 22406,
- liczba wydanych decyzji/postanowień - 5075,
- sprawy załatwione w innym trybie – 17223;
- postępowania w zakresie wymierzenia kary administracyjnej na podstawie przepisów o transporcie drogowym:
- liczba spraw - 137,
- liczba wydanych decyzji/postanowień - 62,
- sprawy załatwione w innym trybie – 0;
- postępowania w zakresie wymierzenia kary administracyjnej na podstawie przepisów o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów SENT:
- liczba spraw – 368, w tym wpływ 66 spraw w 2020 roku,
- liczba wydanych decyzji/postanowień - 172,
- sprawy załatwione w innym trybie - 120.
Liczba zakończonych postępowań w zakresie wymierzenia kary administracyjnej na podstawie przepisów o grach hazardowych w 2021 r.: 88.
Liczba wydanych decyzji nakładających kary pieniężne: 44.
6. W zakresie obsługi przedsiębiorców.
Liczba obsłużonych zgłoszeń w Centrum Urzędowego Dokonywania Odpraw Celnych:
- Import AIS – 55763 zgłoszeń – 141306 pozycji,
- Eksport AES – 159430 zgłoszeń – 1463584 pozycji,
- Eksport AES – ZWA – 50416 zgłoszeń,
- Tranzyt otwarte NCTS2 – 21967 zgłoszeń w tym TIR – 13144,
- Tranzyt zakończone NCTS2 – 39785 zakończone.