Krajowa Informacja Podatkowa (KIP) zaczęła działać w Polsce 1 lipca 2006 r. i już od dekady przekazuje podatnikom jednolitą merytorycznie informację. Umożliwia to lepszą obsługę klientów w skali całej administracji podatkowej. W latach 2007-2015 biura KIP wydały łącznie ponad 272 tys. interpretacji przepisów prawa podatkowego, a tylko w 2015 r. ich pracownicy udzielili ponad 1,8 mln porad podatkowych przez infolinię.
Udzielanie informacji podatkowej − zarówno telefonicznej, jak i w formie interpretacji − odbywa się przy uwzględnieniu ścisłych procedur i jest objęte ciągłym procesem monitoringu.
Tematyka rozmów dotyczy głównie podatku od towarów i usług (ok. 40 proc.) oraz podatku dochodowego od osób fizycznych (ok. 30 proc.). Średnio 12 proc. wszystkich udzielanych informacji stanowią zagadnienia związane z rozliczeniami rocznymi, 18 proc. to pozostała tematyka, związana m.in. z podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkami majątkowymi, akcyzą oraz e-deklaracjami.
Informacje przekazywane podatnikom pozwalają im na prawidłowe wykonanie obowiązku podatkowego już w momencie jego powstania. Minimalizuje to koszty, które mogliby ponieść w przypadku naruszenia takiego obowiązku.
Przeczytaj więcej o działaniach Krajowej Informacji Podatkowej (plik docx 1956 KB) w ciągu ostatnich 10 lat i perspektywach dalszego rozwoju w ramach Krajowej Informacji Skarbowej.